7 pomysłów, jak zachęcić dziecko do ćwiczeń

Jak motywować do gry na pianinie cz.3ćwiczenie czyni mistrza

W odpowiedzi na częste pytania rodziców i dla przypomnienia wcześniej opisanych sposobów, podpowiadam:

1. ćwiczyć, grać, bawić się muzyką razem z dzieckiem. Wizja wspólnego muzykowania, nawet z nutką rywalizacji, bywa dla dziecka niezwykle atrakcyjna.
Mało który malec oprze się słowom dorosłego: „Wiesz, teraz ja mam ochotę pograć -postanowiłem, że też nauczę się tego utworu…” Może okazać się, że o miejsce przy pianinie trzeba będzie powalczyć 😉
2. zachęcać dziecko do twórczości muzycznej z wykorzystaniem instrumentu -może „komponować” muzykę do obrazów lub tekstów, pisać historie do improwizowanej przez siebie muzyki, wzbogacać o swoje pomysły znane mu już utwory itp. Możliwość wyjścia poza schemat odtwarzania utworu, który ktoś skomponował, jest bardzo ożywcza dla wyobraźni.
3. stwarzać warunki do praktycznego wykorzystania umiejętności gry, by dziecko czuło sens nauki. Można tak aranżować spotkania towarzyskie, żeby była przestrzeń do wspólnego muzykowania, lub czas na „koncert solisty”. Dziecko chętnie weźmie udział w zabawie, konkursie czy teatrzyku z udziałem  rodziny i przyjaciół. Można powierzyć mu rolę muzycznego lidera w zabawie, jeśli lubi przewodzić, lub zaangażować przy pianinie podczas występu rodzinnego zespołu, jeśli woli współpracę w grupie. Zachęta  do uczestniczenia w wydarzeniach muzycznych poza domem – konkursach i imprezach muzycznych też może być potężną motywacją do nauki gry.
4. umożliwić dziecku kontakt z innymi grającymi dziećmi i muzykami w ogóle -czasem przykład rówieśnika zadziała mocniej na emocje i motywację dziecka, niż zachęta dorosłych (jako, że grupa rówieśnicza spełnia ważną rolę w życiu dzieci i młodzieży). Zwłaszcza granie zespołowe potrafi wyzwolić nowe pokłady zaangażowania w grę.
5. zabierać dziecko na ciekawe koncerty – czasem nieoczekiwanie jakiś gatunek muzyki albo osobowość wykonawcy sprawiają, że nabiera ono ochoty na pracę, by w przyszłości osiągać podobne rezultaty
6. wzmacniać pozytywnie dziecko doceniając jego starania. Jeśli wysiłki dziecka, poza własną jego satysfakcją, przynoszą oddźwięk wśród bliskich, czuje się ono podwójnie wynagrodzone. Taką formą nagrody może być udoskonalenie „warsztatu pracy” młodego muzyka, np. zakup lepszego instrumentu, akcesoriów muzycznych, płyt, książek, nut, biletów na dobry koncert i in.
7. zapewnić dziecku w miarę możliwości równowagę między czasem pracy i czasem odpoczynku, aby mogło z radością i zaangażowaniem poświęcać się swoim pasjom.

A jakie Państwo macie doświadczenia w motywowaniu swoich podopiecznych?

 

Podobne tematy poruszałam także tu:

http://muzykalnedziecko.pl/jak-motywowac-dziecko-do-gry-na-instrumencie/
http://muzykalnedziecko.pl/jak-motywowac-do-cwiczen-na-pianinie-cz-2/
http://muzykalnedziecko.pl/jak-pomoc-dziecku-cwiczyc-na-instrumencie/
http://muzykalnedziecko.pl/sportowy-duch/
http://muzykalnedziecko.pl/planowanie-drogi-artystycznej/

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ćwiczenie na pianinie, Nauka gry, Przydatne narzędzia, Psychologia i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *