Od czego zależą postępy w nauce gry na pianinie?
Rodzice dzieci rozpoczynających naukę gry na pianinie często pytają, ile czasu potrzeba będzie na opanowanie przez nie gry w podstawowym stopniu. Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi – postępy dziecka w nauce gry na instrumencie zależą od wielu czynników
- Uzdolnienia muzyczne
– słuch muzyczny
– poczucie rytmu
– wyobraźnia muzyczna
– pamięć muzyczna
– wrażliwość dźwiękowa
- Koordynacja wzrokowo -słuchowo-ruchowa
- Łatwość nauki
– dobra pamięć
– szybkie uczenie się
– sprawne czytanie
- Pracowitość i organizacja pracy
– systematyczne ćwiczenie
– pogłębianie wiedzy muzycznej na różnych płaszczyznach
– samodyscyplina i samokontrola w toku nauki
– ekonomiczne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenie
- Dobry nauczyciel
– profesjonalnie przygotowany pedagog
– umiejętne dostosowanie metod i treści nauki do dziecka
– korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy, jak koncerty, warsztaty, multimedia
- Dobre warunki do nauki gry
– dobry instrument (dobrej jakości, nastrojony)
– odpowiednie miejsce do regularnych ćwiczeń (spokojne, dostępne zgodnie
z potrzebami dziecka, posiadające akustykę bez pogłosu)
- Motywacja do nauki
– silna wewnętrzna potrzeba grania
– zdolność pokonywania trudności, unikanie wymówek i koncentracja na celu
- Wspierające otoczenie
– zachęta i aprobata najbliższych
– możliwość wspólnego muzykowania w domu
– kontakt z innymi muzykującymi dziećmi
– stwarzanie dziecku możliwości występowania
– inspirowanie do różnorodnych form kontaktu z muzyką