Jak rozbudzić ciekawość?
Jeszcze zanim dziecko podejmie naukę gry na instrumencie, można wprowadzać je w świat muzyki różnymi drogami. Cenną formą kontaktu z muzyką
są koncerty wysłuchane na żywo. Ich siła polega na tym,
że dziecko słyszy i widzi wykonawców, odczuwa emocje artystów i atmosferę wydarzenia (odbiór muzyki z nagrań wideo i audio jest pod tym względem uboższy). Niekiedy pojawia się możliwość podejrzenia próby muzyków przed występem lub zajrzenia za kulisy po koncercie. Warto
w sprzyjającej chwili w obecności dziecka nawiązać kontakt z wykonawcą, zapytać o wrażenia związane z występem, o kulisy scenicznego życia. Może się zdarzyć, że dziecko przy okazji będzie miało szansę obejrzeć z bliska fortepian lub nawet zagrać na nim.
Oprócz koncertów w tradycyjnych salach koncertowych, warto skorzystać z prezentacji muzycznych młodych wykonawców podczas popisów szkolnych, konkursów i festiwali muzycznych. Przykład innych grających dzieci działa inspirująco 🙂
Coraz częściej podczas koncertów dla młodych słuchaczy publiczność jest zapraszana
do udziału w występie. Za pomocą ruchu, śpiewu, rekwizytów czy akompaniamentu
na instrumentach dzieci zostają włączone do wspólnego muzykowania i mogą poczuć płynącą z tego radość. To także może być impulsem do dalszych doświadczeń muzycznych.
Ciekawym pomysłem może być zabranie dziecka do pracowni renowacji instrumentów. Widok stroiciela przy pracy, możliwość zajrzenia do wnętrza pianina czy fortepianu, wypróbowanie rozmaitych brzmień, a nawet sam fakt różnorodności wizualnej instrumentów sprzyjają rozbudzeniu zainteresowania muzyką i instrumentami.
W porze wakacyjnej można skorzystać z obozów, kursów czy warsztatów muzycznych, zarówno dla osób początkujących, jak i zajmujących się już muzyką. W atmosferze rekreacji
zabawa dźwiękiem, nauka gry, zespołowe improwizowanie czy szlifowanie umiejętności nabierają innego, lżejszego kolorytu i potrafią zapaść głęboko w serce.
Duża wartość mają programy telewizyjne i radiowe prezentujące szeroko zagadnienia muzyki – od tej najdawniejszej do nowoczesnej. Relacje z koncertów, konkursów
(np. Konkursu Chopinowskiego), filmy muzyczne, wiadomości kulturalne poszerzają wyobrażenie o życiu muzycznym i sztuce. Nieocenioną pomocą w zdobywaniu inspiracji
i „apetytu” na muzykowanie są dostępne w internecie filmy, strony oraz artykuły ukazujące możliwości wykorzystania gry na instrumencie – w zabawie, nauce, życiu codziennym, towarzyskim i zawodowym.
Przygodę z muzyką można wzbogacić kolekcjonowaniem wydawnictw jej poświęconych. Czy będą to książki o tematyce muzycznej, czasopisma z dołączonymi płytami CD
czy seria płyt z interesującą muzyką – zbierane sukcesywnie utworzą wygodną, podręczną biblioteczkę (i płytotekę) przydatną w rozwijaniu muzycznych zainteresowań.