Kształcenie słuchu na wesoło

dzięciołczyli dźwięki z życia wzięte:

Te proste ćwiczenia, polegające na zauważaniu dźwięków w codziennym życiu, mogą być  ciekawym uzupełnieniem treningu kształcenia słuchu (np. w szkole muzycznej). Pomogą rozbudzić uwagę słuchową w kierunku elementów muzyki, takich jak melodia, harmonia i rytm.

Pierwszym ćwiczeniem będzie zwrócenie uwagi na otaczające dźwięki i ocena, czy posiadają określoną wysokość  (innymi słowy -czy da się je zaśpiewać lub zagrać na instrumencie). Dla przykładu – da się zanucić dźwięk, jaki wydaje bzyczący komar, ale nie da się „zaśpiewać” odgłosu grabionych liści 🙂

Drugim ćwiczeniem jest zauważanie dźwięków  o stałej wysokości (pochodzących z natury lub będących wytworem cywilizacji) i próba określenia ich wysokości,
np. z pomocą  kamertonu, który można nosić przy sobie.

  • śpiew ptaków
  • gwizdanie czajnika
  • dźwięk brzęczących butelek
  • odgłosy naczyń w kuchni (pokrywki, garnki, szklane misy z wodą i bez)
  • monotonny dźwięk pracujących urządzeń (lodówki, pralki, maszyn budowlanych)
  • dźwięk skrzypiących drzwi

Trzecie ćwiczenie to próba określenia, jakie interwały lub współbrzmienia wytwarzają:

  • śpiew kukułki
  • pianie koguta
  • dźwięki dzwonów kościelnych
  • dźwięki przejeżdżającego wozu strażackiego
  • klakson samochodu
  • dzwonek do drzwi
  • dźwięki zegara wybijającego godziny
  • sygnał potwierdzający otwarcie systemu Windows w komputerze 😉

Czwarte ćwiczenie to próba zauważenia powtarzających się rytmów, a nawet pokuszenie się o ich zapisanie za pomocą nut:

  • stukot kół pociągu
  • odgłosy miasta, budowy
  • stukanie dzięcioła

    i wiele innych…

Jakich? Podzielcie się pomysłami!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kształcenie słuchu, Muzyka, Muzykalność, Przydatne narzędzia i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *