Kiedy do szkoły muzycznej?

Jaki wiek jest optymalny dla rozpoczęcia nauki
w szkole muzycznej?gitarzystka

Szkoła muzyczna to wieloletni okres rozwijania umiejętności muzycznych, z dużym naciskiem na grę na instrumencie.
Rozważając decyzję posłania dziecka do szkoły muzycznej warto wziąć pod uwagę kilka aspektów:

  • potrzeby i zainteresowania dziecka
  • wrodzone predyspozycje muzyczne
  • dojrzałość szkolna dziecka
  • umiejętność czytania i pisania
  • wytrzymałosć dziecka
  • obciążenie innymi zajęciami dodatkowymi
  • możliwości wsparcia merytorycznego ze strony najbliższych w toku nauki
  • organizacja i logistyka związana z drugą szkołą (w przypadku szkoły muzycznej popołudniowej)

W Polsce naukę w 1 klasie szkoły muzycznej I stopnia można rozpocząć w wieku 6 lat, czyli równolegle z pierwszą klasą szkoły podstawowej (jeżeli jest to szkoła muzyczna ogólnokształcąca, to obligatoryjnie jest to wiek 6-7 lat). Istnieją odstępstwa od tej zasady – uwarunkowane np. gotowością szkolną dziecka – niektórzy rodzice nie chcąc przeciążać dziecka zapisują go do szkoły muzycznej w 2 lub 3 klasie szkoły podstawowej, kiedy opanuje już czytanie, pisanie i zaaklimatyzuje w środowisku szkolnym. Starsze dzieci (po 10 roku życia) przyjmowane są na dział tzw. młodzieżowy (4-letni, w odróżnieniu od tzw. dziecięcego, 6-letniego). Każda decyzja o rozpoczęciu nauki -zarówno w bardzo młodym, jak i starszym wieku, niesie i możliwości, i ograniczenia. Dzieci młodsze są bardzo chłonne, plastyczne, z wiekszą łatwością uczą się nowych rzeczy. Dzieci starsze z kolei mogą łatwiej radzić sobie z intelektualną i organizacyjną stroną nauki w szkole artystycznej. W obu przypadkach decyzja ta jest warta dobrego przemyślenia.

Pewien obraz edukacji w szkole muzycznej daje taki grafik: system kształcenia muzycznego

Szkolnictwo oświatowe umożliwia naukę w określonych ramach; zdarzają się jednak wyjątkowe, indywidualne potrzeby edukacyjne – wtedy najrozsądniej byłoby dostosować moment podjęcia nauki do potrzeb dziecka, zapewniając mu wszelkie środki i metody rozwijania talentu.

W różnych kulturach różnie podchodzi się  do edukacji, nie tylko artystycznej.  Wschodnia Azja np. słynie z ogromnej dyscypliny, jakiej poddawane są od najmłodszych lat dzieci kształcone na muzyków, tancerzy czy w sztukach walki. Odmienny od europejskiego etos pracy umożliwia osiąganie przez nie niebywałej sprawności bardzo wcześnie (wiąże się to jednak z ogromnymi kosztami emocjonalnymi, fizycznymi itd.). Świat Zachodu kładzie większy nacisk na rozwój indywidualności, kreatywności, mniej rygorystycznie podchodząc do dyscypliny  pracy nad swoją profesją. W naszym kręgu kulturowym posyłanie trzylatka na lekcje gry na instrumencie  uchodzi raczej za dziwactwo, podczas gdy w Japonii czy Chinach  jest to bardzo popularne.

Zatem pytanie, jaki wiek jest odpowiedni do rozpoczęcia nauki w szkole muzycznej, można by zmienić na: jaki jest wiek odpowiedni dla tego dziecka na podjecie edukacji muzycznej; i czy ma ona wyglądać standardowo, czy być dostosowana do jego unikalnych potrzeb i zdolności. To wyznacza nowe kierunki myślenia o przyszłości muzycznej młodego człowieka i sposobie jego edukacji. Na pewno nie do przecenienia jest wczesne umuzykalnianie dzieci, bowiem  ułatwia podjęcie regularnej edukacji muzycznej w młodszym wieku, czyniąc ją przyjemniejszą i naturalną. Natomiast zbyt wczesne wdrażanie dziecka w regularny system edukacyjny może dać skutek odwrotny, jesli nie idzie w parze z autentycznymi potrzebami i możliwościami malucha.  Uważna obserwacja dziecka – jego potrzeb, predyspozycji muzycznych i możliwości, połączona z realistyczną oceną innych okoliczności (kulturowych, logistycznych, materialnych, ) daje szansę na dobrą decyzję – we właściwym czasie 🙂

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Korzyści z gry, Muzyka, Muzykalność, Nauka gry i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na Kiedy do szkoły muzycznej?

  1. martysia pisze:

    Miałam bardzo duży dylemat, co do rozwoju umiejętności instrumentalnych mojego dziecka. Nadia od malutkiego lubiła grą na wszelkich instrumentach jednak najbardziej przypadł jej do gustu keyboard. Dzisiaj ma już 10 lat i pasja nadal jej nie przeszła, dlatego aby nie marnować jej talentu zaproponowałam jej lekcje w prywatnej szkole muzycznej. Zadzwoniłam do szkoły muzycznej YAMAHA i wypytałam o wszystko. Bardzo dobre warunki i zajęcia na wysokim poziomie. Nadia regularnie uczęszcza na zajęcia, odbywają się one w małych grupach – dla mnie rewelacja. Z tego co rozmawiałam z właścicielami to dziecko można zapisywać już od 4 miesiąca. Zdziwiłam się, bo co takie maleństwo może wiedzieć o muzyce, ale moim zdaniem jest to dobre, ponieważ już od niemowlaka może rozpocząć muzykę z przygodę. Ja zapisałam córkę do szkoły Yamaha funkcjonującej w Krośnie.

  2. Nie jest powiedziane, że dzieci powinny od najmłodszych lat już grać. Wielu znanych muzyków zaczynało swoją karierę już nawet w wieku lat 15. Ja rozmawiałam kiedyś z pracownikiem sklepu internetowego ZM Concept (który zresztą serdecznie polecam <3), który opowiadał o znajomej, wybitnej saksofonistce, która zaczęła naukę w wieku lat 17 🙂

  3. asd pisze:

    „niektórzy rodzice nie chcąc przeciążać dziecka zapisują go”

    „niektórzy rodzice nie chcąc przeciążać dziecka zapisują JE”

    „dziecko” to rodzaj nijaki. „ono”, a nie „on”.

Skomentuj asd Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *