Predyspozycje do gry na instrumencie

predyspozycjeIndywidualne cechy sprzyjające pianiście

Nauka gry na instrumencie to proces trwający wiele lat.  By mógł przebiegać prawidłowo, wymaga połączenia wrodzonych predyspozycji dziecka, pracy nad sobą i sprzyjających okoliczności zewnętrznych.

Cechy indywidualne, które zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu w nauce gry na fortepianie to:

  • Predyspozycje muzyczne
  • Predyspozycje natury fizycznej
  • Predyspozycje psychiczne

Muzyczne zasoby to  słuch muzyczny, pamięć muzyczna,  wrażliwość i wyobraźnia muzyczna, poczucie rytmu, autentyczne zainteresowanie muzyką.

Fizyczne predyspozycje to odpowiednia budowa ręki, palców i ogólna konstrukcja fizyczna, dobre warunki zdrowotne, dobra koordynacja ruchowa i sprawność manualna

Do predyspozycji psychicznych wspierających pracę instrumentalisty należą: inteligencja ogólna,  samodyscyplina, systematyczność, wewnętrzna motywacja, skupienie na celu, determinacja w pokonywaniu przeszkód, samodzielność, gotowość do przekraczania swoich ograniczeń, elastyczność, kreatywność, potrzeba artystycznej ekspresji i temperament umożliwiający jej realizację.

Bardzo ważna jest też umiejętność gospodarowania swoimi zasobami psychofizycznymi, by utrzymać równowagę między wysiłkiem a relaksem.

Wszystkie wymienione cechy ułatwiają osiągnięcie sukcesu w grze na fortepianie.
Z drugiej strony – dziecko, które posiada taki potencjał, ma szanse rozwinąć nie tylko swoją osobowość muzyka, ale także charakter jako człowieka, wykorzystując te cechy w życiu codziennym.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Muzyka, Muzykalność, Nauka gry i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *