Indywidualne cechy sprzyjające pianiście
Nauka gry na instrumencie to proces trwający wiele lat. By mógł przebiegać prawidłowo, wymaga połączenia wrodzonych predyspozycji dziecka, pracy nad sobą i sprzyjających okoliczności zewnętrznych.
Cechy indywidualne, które zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu w nauce gry na fortepianie to:
- Predyspozycje muzyczne
- Predyspozycje natury fizycznej
- Predyspozycje psychiczne
Muzyczne zasoby to słuch muzyczny, pamięć muzyczna, wrażliwość i wyobraźnia muzyczna, poczucie rytmu, autentyczne zainteresowanie muzyką.
Fizyczne predyspozycje to odpowiednia budowa ręki, palców i ogólna konstrukcja fizyczna, dobre warunki zdrowotne, dobra koordynacja ruchowa i sprawność manualna
Do predyspozycji psychicznych wspierających pracę instrumentalisty należą: inteligencja ogólna, samodyscyplina, systematyczność, wewnętrzna motywacja, skupienie na celu, determinacja w pokonywaniu przeszkód, samodzielność, gotowość do przekraczania swoich ograniczeń, elastyczność, kreatywność, potrzeba artystycznej ekspresji i temperament umożliwiający jej realizację.
Bardzo ważna jest też umiejętność gospodarowania swoimi zasobami psychofizycznymi, by utrzymać równowagę między wysiłkiem a relaksem.
Wszystkie wymienione cechy ułatwiają osiągnięcie sukcesu w grze na fortepianie.
Z drugiej strony – dziecko, które posiada taki potencjał, ma szanse rozwinąć nie tylko swoją osobowość muzyka, ale także charakter jako człowieka, wykorzystując te cechy w życiu codziennym.