Nauka gry na instrumencie

jako dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dziecka

Wrzesień w toku, plany i grafiki krystalizują się, rodzice z dziećmi wybierają pozalekcyjne zajęcia na nowy rok szkolny/przedszkolny. Poniższy wpis może pomóc ocenić, jak często, gdzie i kiedy lekcje gry na instrumencie będą optymalne dla dziecka.

fortepianWybierając lekcje gry na pianinie jako dodatkowe zajęcia warto wziąć pod uwagę:

  • wiek dziecka – im mniejsze dziecko, tym mniej bodźców jest w stanie przyjąć i przetworzyć.  Po dniu pełnym wrażeń i hałasu obcowanie z dźwiękami muzyki będzie mniej efektywne, niż w sytuacji, gdy dziecko jest świeże i wypoczęte. Lepiej organizować mu lekcje gry o wcześniejszej porze lub w dni, kiedy nie jest zbyt obciążone regularną nauką.
  • możliwości dziecka – jego konstrukcję psychofizyczną, witalność, wytrzymałość. Niektóre dzieci są cały dzień aktywne, inne potrzebują więcej odpoczynku, czasem snu lub wyciszenia. Można wtedy rozważyć taką chwilę regeneracji przed dodatkowymi zajęciami – z pewnością wpłynie to korzystnie na efekty nauki.
  • potrzeby dziecka – im bardziej jest ono zainteresowane muzyką, tym większa będzie jego motywacja do wysiłku, jakim jest dodatkowa aktywność. Jednocześnie, im bardziej dziecko jest zmotywowane, tym mniej będzie traktować naukę gry jako wysiłek, a bardziej jako nagrodę.
  • rzeczywiste zdolności muzyczne dziecka. Im większe predyspozycje w kierunku muzycznym dziecko posiada, tym łatwiej i chętniej będzie uczęszczało na dodatkowe lekcje gry, czując sens i efekty nauki. Wtedy chętniej podejmie się dodatkowej aktywności, czym wspomoże także rodziców (dla których logistyka bywa nie lada wyzwaniem i  wymaga sporego zaangażowania).
  • wspierająca rola rodziny – łatwiej będzie dziecku zgłębiać tajniki gry na instrumencie, jeżeli ktoś w rodzinie posiada muzyczne kompetencje. Może wtedy być on przewodnikiem dziecka w jego domowych ćwiczeniach. Najczęściej wystarcza sam fakt, że rodzina muzykuje we własnym gronie (śpiewa, gra, tańczy, improwizuje). Wtedy dziecko widzi, że umiejętności muzyczne można wykorzystać w codziennym życiu i że są one źródłem radości.
  • warunki do ćwiczenia w domu – dobry instrument klawiszowy oraz miejsce, gdzie dziecko może w spokoju ćwiczyć to minimum niezbędne do tego, żeby w ogóle pobierać naukę gry. Gra na instrumencie jest czynnością na wskroś praktyczną – regularny kontakt z instrumentem jest niezbędny, by opanować technikę gry i osiągać postępy.
  • możliwość regularnego uczestniczenia dziecka w lekcjach gry na instrumencie. Jest to również bardzo ważny aspekt nauki – należy zadbać o to, by dziecko mogło regularnie dotrzeć na zajęcia. Czasem względy logistyczne, rodzinne czy zdrowotne powodują przestoje w nauce, co nie jest dobre dla dziecka (wybija je z rytmu, sprawia, że nie widzi ono efektów nauki i zniechęca się). Dlatego można zadbać o regularność nauki m.in. zapewniając awaryjny środek lokomocji, opiekuna, który zaprowadzi dziecko na lekcję w razie nieobecności rodzica itp.
  • miejsce zajęć – czy będą odbywać się w placówce edukacyjnej, w domu u dziecka, ośrodku kultury itp.
  • częstotliwość lekcji gry na instrumencie – wskazana byłoby spotkanie z nauczycielem 2 razy w tygodniu, zwłaszcza w pierwszych latach nauki. Dzieci młodsze mogą mieć lekcje krótsze, starsze odpowiednio dłuższe. Na wyniki nauki korzystniej wpłynie większa częstotliwość lekcji nawet przy krótszym czasie ich trwania, niż długie, ale rzadziej przeprowadzane lekcje.

Po rozważeniu tych aspektów łatwiej będzie wybrać taką formułę zajęć, która najlepiej odpowiada zarówno dzieciom, jak i rodzicom. Nauka gry na instrumencie może być wspaniałym doświadczeniem, jeśli towarzyszy jej zaangażowanie zarówno dzieci jak i opiekunów, oraz dobra organizacja logistyczna przedsięwzięcia. Nauka gry na instrumencie bowiem to nie tylko lekcje z nauczycielem, ale także samodzielna praca dziecka w domu, do której trzeba stworzyć korzystne warunki. Jeśli tak będzie, włożona praca zwróci się  z nawiązką 🙂

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ćwiczenie na pianinie, Korzyści z gry, Muzykalność, Nauka gry, Przydatne narzędzia i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *