Wciągnąć do gry rodzica

wsparcieW duecie z rodzicem

Dzieci uwielbiają wspólne aktywności z rodzicami – możemy to wykorzystać na gruncie nauki gry na instrumencie. Zarówno rodzic, który nie ma umiejętności muzycznych, jak i rodzic z doświadczeniami muzycznymi może czynnie uczestniczyć w muzycznym rozwoju dziecka. Oto kilka pomysłów:

  • rodzic może akompaniować dziecku na prostych instrumentach perkusyjnych. Pomoże to utrzymać stały puls, a w razie potrzeby wyćwiczyć trudne rytmicznie miejsca utworu
  • rodzic może towarzyszyć dziecku na instrumencie melodycznym

    (flet, gitara, dzwonki i in.)  zdwajając melodię lub dla odmiany podkreslając akompaniament. Dzięki temu dziecko łatwiej usłyszy poszczególne głosy i odczuje ich rolę w utworze

  • rodzic może także w ramach eksperymentu dobrać własny akompaniament, żeby urozmaicić świat dźwiękowy, który dziecko poznaje podczas nauki konkretnego utworu
  • rodzic może śpiewać melodię
  • podział ról – rodzic gra partię jednej ręki, dziecko drugiej (potem zamiana)
  • dziecko „uczy” rodzica fragmentu melodii, utworu (ucząc kogoś najlepiej się sami uczymy)
  • dziecko gra dowolny fragment utworu, rodzic odgaduje tytuł kompozycji
  • rodzic gra na bębenku rytm początkowych taktów utworów z repertuaru dziecka, a ono odgaduje tytuł
  • w przypadku łatwych melodii można wspólnie z dzieckiem podkładać słowa
  • rodzic może zasugerować dziecku, by zagrało wprawkę lub krótki utwór w określonym charakterze czy nastroju (np. żartobliwym, tajemniczym, nostalgicznym)
  • puzzle nutowe – można zrobić kopię nut utworu i pociąć na kawałki – dziecko musi złożyć elementy w całość (przy okazji analizuje graficzny obraz kompozycji)
  • rodzic z dzieckiem może słuchać różnych wykonań utworu granego przez dziecko
    (z płyt Cd lub np. serwisu YouTube), co może wskazać kierunek, w jakim powina pójść praca nad utworem. Jednoczesnie zachęci to do wyrażenia swojego zdania na temat wykonania (podoba się lub nie,  co możnaby zagrać inaczej, które wykonanie najbardziej odpowiada wyobrażeniom dziecka itp.)

Być może powyższe przykłady zainspirują Państwa do własnych twórczych działań.
Zaangażowanie rodzica na pewno przyniesie korzyść w postaci większej motywacji dziecka do zajmowania się muzyką oraz radości z zabawy nią. To pożyteczny sposób na wspólne chwile z dzieckiem, który – kto wie – skłoni do wspólnego muzykowania również innych członków rodziny.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ćwiczenie na pianinie, Korzyści z gry, Muzyka, Muzykalność, Nauka gry i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *