Co składa się na pracę muzyka-instrumentalisty
Instrumentalista, czyli człowiek wykonujący muzykę na instrumencie, ma przed sobą złożone zadanie. Wykorzystując instrument, ciało, intelekt, emocje i wyobraźnię nadaje słyszalną formę subtelnej materii, która pod jego palcami staje się muzyką. Celem pracy pianisty jest takie wykonanie utworu, by przybliżyć słuchaczowi zamysł kompozytora i oddać klimat epoki, jednocześnie nadając wykonaniu indywidualny rys. Służy temu dobre opanowanie warsztatu i wiedzy o muzyce.
Przed młodym adeptem sztuki pianistycznej stoi zadanie harmonijnego rozwoju na kilku płaszczyznach:
- technika gry (oraz prawidłowa postawa przy instrumencie)- właściwa praca całego aparatu gry, opanowanie środków technicznych niezbędnych w grze fortepianowej (gam, pasaży, wielodźwięków, figuracji, ozdobników, różnorodnych przebiegów rytmicznych, koordynacji rąk itd.)
- znajomość notacji muzycznej i praktyczna umiejętność zastosowania bogatego zestawu środków służących interpretacji muzycznej (artykulacja, dynamika, agogika, frazowanie, kolorystyka brzmieniowa, pedalizacja i in.)
- znajomość form muzycznych, twórczości kompozytorów, cech epok, w których powstały kompozycje
- wiedza o tym, jak powstaje dźwięk; znajomość budowy i działania instrumentu
- rozwijanie własnego słuchu poprzez stałe pogłębianie wrażliwości słuchowej, muzycznej (kształcenie słuchu, osłuchanie z literatura muzyczną)
- świadomość własnego ciała, zachowanie równowagi między wysiłkiem a relaksem
- własna gotowość do wykonawstwa muzycznego, obycie sceniczne, praca nad tremą.
- umiejętność współpracy z innymi muzykami (np. akompaniatorem, instrumentalistą, dyrygentem)
Wszystkie te umiejętności służą przekazaniu słuchaczowi muzyki w możliwie najpiękniejszej postaci.
Dziecko rozpoczynające naukę gry na instrumencie stopniowo zapoznaje się z tymi aspektami sztuki pianistycznej i doskonali je w stopniu koniecznym do realizacji własnych celów muzycznych.