Piramida efektywności uczenia się

…a nauka muzyki

„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem
(Konfucjusz)

Warto prześledzić zależność między sposobem podania wiedzy, a skutecznością jej przyswajania:

piramida uczenia siepiramida uczenia sie (na podstawie badań Edgara Dale)

Dane mają charakter przybliżony, mają wskazywać, że im większa jest aktywność (fizyczna, emocjonalna, intelektualna) podczas uczenia, tym lepsze efekty nauki. Innymi słowy -im coś bardziej abstrakcyjne, tym trudniej przyswajalne; im bardziej angażujemy się w proces uczenia, tym trwalsze będą rezultaty.

W przypadku nauki muzyki prawidłowość ta sprawdza się niezawodnie, między innymi ze względu na to, że muzyka jest… płynięciem dźwięków w czasie. Nie da jej się zatrzymać (nawet „zakonserwowanie” jej na płycie CD jest niedoskonałą próbą ‚złapania nieuchwytnego’). Można o niej czytać, rozprawiać, jednak najgłębszych przeżyć dostarcza słuchanie na żywo i wykonanie jej -poprzez taniec, śpiew, grę na instrumencie… W innym przypadku pozostaje tylko „wiedzą” 🙂

A zatem – do instrumentów, do chóru, do tańca!

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Muzyka, Przydatne narzędzia, Psychologia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *