Gdy pianista szuka wymówki…

Sportowy duch

sportowy_duch

Z graniem na instrumencie jest podobnie jak z każdą inną aktywnością  – przeplatają się okresy wzmożonej pracy i zapału do gry z okresami  zniechęcenia i trudności w doprowadzaniu do końca muzycznych projektów. Wiąże się to z naturalnymi cyklami, jakim podlega człowiek, a które objawiają się wzrostem lub spadkiem formy psychofizycznej. Oprócz tego na pracę instrumentalisty ma wpływ jego sytuacja życiowa i okoliczności zewnętrzne, tak, że systematyczność w grze okresowo bywa wystawiana na próbę. Aby poradzić sobie z takimi spadkami formy, warto wiedzieć, że:
– po pierwsze, są nieuniknione (i zaakceptować to)
– po drugie, można złagodzić ich skutki.

W przypadku młodszego dziecka wsparciem w okresie obniżonego zainteresowania grą będzie pomoc rodziców i nauczyciela – może dodanie nowych, atrakcyjnych form nauki, a może perspektywa udziału w jakimś wydarzeniu artystycznym (pod warunkiem opanowania repertuaru). Starsze dzieci i młodzież łatwiej mogą same odnaleźć motywujące je cele. W przypadku braku pomysłu warto zaangażować się w zespołowy projekt muzyczny (np. gra w orkiestrze, zespole kameralnym, rola akompaniatora), ponieważ współpraca z innymi muzykami działa motywująco (trzeba wywiązać się z zobowiązań w terminie)  i wnosi świeżość do gry.

Dobrym przykładem wytrwałości w dążeniu do celu  są sportowcy. Dokonują „nadludzkich” osiągnięć dzięki umiejętności pokonywania właśnie tych momentów zniechęcenia i spadku formy. Przyświeca im zasada, że nie zatrzymują się na porażkach, lecz skupiają na celu (zwycięstwie) , przez co zyskują czas i energię potrzebne do realizacji marzeń. Jednocześnie potrafią dbać o relaks, dzięki któremu regenerują się i utrzymują dobrą formę.

Muzyk także w pewien sposób jest „sportowcem”, a gra na instrumencie  „areną” jego zmagań. Raz podejmuje on współpracę z innymi w grze zespołowej, raz staje w szranki z rywalem, ale przede wszystkim – mierzy się sam ze sobą.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ćwiczenie na pianinie, Fortepian, pianino, Muzyka, Nauka gry, Psychologia i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *