Dlaczego na lekcji mi nie wychodzi

celloa w domu gram jak z nut?

Któż z grających nie doświadczył takiej sytuacji? W sali prób, w domu utwór brzmi dobrze, jest pełen wyrazu, nie nastręcza trudności technicznych. Podczas lekcji z nauczycielem lub występu  scenicznego pojawiają się błędy, luki pamięciowe, napięcia w ciele uniemożliwiające swobodną grę.

Oto możliwe powody  wykonania utworu  poniżej własnych oczekiwań:

  • niewystarczające opanowanie utworu
    Jest to częsta przyczyna niepowodzeń wykonawczych.
    Dobre przygotowanie do wykonania utworu muzycznego daje grającemu poczucie pewności i pozwala skupić na walorach artystycznych muzyki. Wsparciem tu będą:
    dobra kondycja techniczna, intelektualne zrozumienie utworu, pamięciowe opanowanie tekstu nutowego, umiejętność przeżycia emocjonalnego i ogólna koncepcja wykonawcza.
  • trema
    Trema jest stanem napięcia i lęku przed sytuacją stresową (najczęściej wystąpieniem publicznym). Jeśli trema jest zbyt duża, hamuje zarówno fizyczne, jak i psychiczne możliwości człowieka, utrudniając realizację celów artystycznych. Przyczyną tremy mogą być zarówno niedostatki w przygotowaniu do występu, jak i własne zbyt wysokie oczekiwania, lęk przed oceną i inne okoliczności, jak gorsza dyspozycja,  nieznane otoczenie, w którym przyszło zagrać itp.
  • brak doświadczeń w graniu dla słuchaczy
    Granie wyłącznie w zaciszu domowym zapewnia stan relaksu, który z jednej strony pozwala poczuć się swobodnie w grze, z drugiej – daje złudne często poczucie dobrego opanowania utworu muzycznego. Granie w obecności innej osoby lub większej grupy ludzi przynosi nowe wyzwania i pokazuje, które elementy wykonawstwa trzeba poprawić. A każde udane wystąpienie muzyczne powoduje pozytywne wzmocnienie
    i zmniejsza obawę przed kolejnymi.

Wracając do tytułowego pytania – wykonywanie muzyki w obecności słuchaczy jest innym doświadczeniem niż granie wyłącznie „dla siebie”. Niesie ze sobą wyzwania, które warto podejmować, by uczynić własną grę na instrumencie pełniejszą, bardziej świadomą. Jest to długotrwały proces, wymaga pewnej wiedzy – jak ćwiczyć, pokonywać wyzwania, jak balansować między  mobilizacją a stanem relaksu itd.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Instrument, Muzyka, Psychologia, Relaks i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *