Występy sceniczne

Jak pomóc dziecku przygotować się do koncertuwystęp sceniczny

Każdy młody instrumentalista prędzej czy później staje przed koniecznością zagrania przed słuchaczami -czy będzie to publiczność na sali koncertowej, przyjaciele czy ktoś
z rodziny.
Występowi takiemu towarzyszą zwykle silne emocje
-każdy chce zagrać najlepiej jak potrafi, a okoliczności gry nie są tak komfortowe, jak te znane na co dzień. Żeby pomóc dziecku przygotować się do występu scenicznego, warto uczyć je radzenia sobie z emocjami, psychiką
i własnym ciałem. Co konkretnie będzie wsparciem dla młodego człowieka mającego zagrać przed publicznością?

  • dobre przygotowanie do występu – pamięciowe opanowanie utworu, sprawność techniczna, przemyślana interpretacja utworu(i wynikającego z tego zaufanie do siebie)
  • znajomość instrumentu, na którym będzie się grało ( warunek nie zawsze możliwy do spełnienia, ale istotny)
  • znajomość sali, miejsca, w którym przyjdzie grać (dobrze wcześniej zrobić z dzieckiem rekonesans, „oswoić” miejsce, przeprowadzić próbę)
  • umiejętność poruszania się na scenie, kłaniania, sceniczny savoir-vivre
  • posiadanie stroju odpowiedniego na taką okazję (oraz stosownych butów!), wygodnego, niekrępującego ruchów, odpowiedniego do panującej temperatury (trudno jest dobrze grać, gdy jest się np. zmarzniętym)
  • umiejętność współpracy z innymi osobami podczas występu: np. partnerem w duecie, akompaniatorem, dyrygentem czy osobą, która przewraca nuty,
  • gotowość na sytuacje nieprzewidziane (np. zapomnienie tekstu nutowego, nagły hałas, czynniki rozpraszające)
  • umiejętność koncentracji i wyciszenia przed występem
  • regulowanie poziomu stresu przez skuteczne dla dziecka aktywności lub techniki relaksacyjne (stres nie może być za duży, ale pewna jego ilość jest konieczna, by zmobilizować do działania)
  • dbanie o ogólną dobrą formę i samopoczucie (wystarczająca ilość snu, posiłek najpóźniej godzinę przed występem, zadbanie o komfortową temperaturę)
  • wsparcie bliskich osób, nauczyciela, uświadomienie celu występu muzycznego, nauczenie czerpania satysfakcji z wykonywania muzyki i dzielenia się tym z innymi.

Takiego wsparcia powinni udzielać zarówno nauczyciele, jak i rodzice. Nauka radzenia sobie na scenie jest  procesem długotrwałym, ale z każdym kolejnym występem przynosi owoce w postaci większej pewności siebie, satysfakcji z obcowania z muzyką i pełniejszego wykonawstwa artystycznego.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Muzyka, Psychologia i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *