Jak efektywnie ćwiczyć na pianinie cz.2
Efektywne ćwiczenie 2
- Lepsze efekty osiągniemy ćwicząc krócej, ale z pełną koncentracją, niż długo, ale bezrefleksyjnie i „mechanicznie”. Pamięć ruchowa nie zastąpi rozumienia formy i przebiegu utworu w czasie (choć jest niezbędna dla muzycznego wykonawstwa)
- Możliwie szybko staramy się opanować utwór muzyczny pamięciowo. Śledzenie wzrokiem nut odwraca uwagę od innych aspektów gry (jakość brzmienia, frazowanie, swoboda rąk na klawiaturze) i przez to hamuje nasze możliwości wykonawcze
- Urozmaicamy sposób ćwiczeń, by uniknąć jednostajności, która nuży zmysły. Od czasu do czasu, zwłaszcza przy graniu gam, pasaży, ćwiczeń próbujemy nowych sposobów artykulacji, dynamiki, rytmizujemy i transponujemy melodię, gramy z zamkniętymi oczami, krzyżujemy ręce itp.
- Poświęcamy czas twórczości własnej. Komponujemy, improwizujemy, szukamy własnych brzmień. Jest to wspaniała odskocznia od wykonywania cudzej muzyki i pomaga wnieść świeżość do gry.
- Zapisujemy różne „genialne myśli”, które przelatują przez głowę podczas ćwiczenia 🙂 Utrwalamy na papierze ciekawe spostrzeżenia i pomysły dotyczące naszej gry, sposobu ćwiczenia itp. tworząc nie tylko zbiór pomocnych uwag, ale także pamiętnik naszego muzycznego rozwoju
- Co jakiś czas nagrywamy wideo lub audio podczas ćwiczeń, abyśmy mogli obiektywnie ocenić własną grę. Ułatwi to doskonalenie wykonania, by jak najlepiej odzwierciedlało nasz zamysł artystyczny.
Ten wpis został opublikowany w kategorii
Ćwiczenie na pianinie,
Nauka gry i oznaczony tagami
cele nauki,
efektywność,
samokontrola. Dodaj zakładkę do
bezpośredniego odnośnika.