Ćwiczenie czyni mistrza
W myśl tej zasady im więcej mądrej (celowej, efektywnej) pracy włożonej w przygotowanie utworu, tym lepszy efekt końcowy.
Jeśli dziecko dopiero zaczyna przygodę z instrumentem, może mu wystarczyć 15-30 minut ćwiczeń dziennie; w miarę zaawansowania w grze czas ten będzie się wydłużać. W ustaleniu czasu ćwiczeń pomoże nauczyciel oraz osoba obserwująca grę dziecka w domu. Inną intensywność ćwiczeń obierze dziecko uczące się muzyki pod kątem zawodowym, inną grające dla własnej przyjemności.
Z biegiem czasu dziecko nauczy się samodzielnie ustalać potrzebną dawkę ćwiczeń – zależnie od trudności granych utworów, ilości materiału do przygotowania na kolejną lekcję, okoliczności w rodzaju koncertu czy egzaminu, oraz indywidualnych zdolności
i wewnętrznej motywacji. Ona powinna być motorem muzycznej aktywności i sprawiać,
że dziecko samo chętnie siada do instrumentu. Po kilku latach nauki czas ćwiczeń dziecka zainteresowanego dalszą profesjonalną edukacją muzyczną może wynosić nawet kilka godzin dziennie. Jest to jednak bardzo indywidualna sprawa i ważniejsze od ilości godzin spędzonych nad klawiatura jest jakość pracy, słyszalne efekty w postaci pięknego wykonania oraz radość dziecka z kontaktu z instrumentem.
Witam.Czy ktoś potrafi odpowiedzieć na pytanie ile czasu potrzebowałby taki geniusz muzyczny jak Chopin żeby do perfekcji opanować jakis bardzo trudny utwór,innego kompozytora,utwór,którego nigdy nie slyszał .Czy CHOPIN mając ptzd sobą nuty tego utworu tak po prostu usiadlby przed fortepianem i zagrałby za pierwszy razem,bez większego wysiłku.