Jak planować ćwiczenie
Dzienniczek ćwiczeń to propozycja uporządkowania sposobu ćwiczenia. Prowadzenie notatek związanych z pracą nad utworem przynosi wiele korzyści:
- mobilizuje do systematycznej pracy
- pomaga wyznaczać cele
- ułatwia obserwowanie postępów w grze
- daje satysfakcję w postaci realizacji konkretnych zadań
- uczy samodzielnego kontrolowania pracy
- przyspiesza naukę dzięki świadomemu dążeniu do celu (minimalizuje stratę czasu i energii przez mechaniczne granie)
- pozwala głębiej zrozumieć utwór muzyczny poprzez świadomą pracę nad nim.
Dzienniczek ćwiczeń może wyglądać tak:
Ta propozycja przeznaczona jest dla starszych dzieci i może być kontynuowana w dalszych latach nauki gry. Dzieciom młodszym można pomóc organizować pracę w uproszczony sposób ( np. tak )tak, aby mogły obserwować swoje postępy w atmosferze zabawy.
Do prowadzenia notatek może służyć zeszyt z wyrysowaną tabelką. W początkach pracy z planem ćwiczeń korzystna będzie pomoc nauczyciela, który naprowadzi ucznia na optymalny sposób prowadzenia notatek. Zaplanowanymi zadaniami mogą być: rozczytywanie utworu, analiza kompozycji, palcowanie, artykulacja, dynamika, rytm, frazowanie, konkretny problem techniczny, koordynacja partii obu rąk, pamięciowe opanowanie utworu lub jego fragmentu itd.
Świadoma praca nad utworem z użyciem dzienniczka ćwiczeń ma także tę zaletę, że pomaga „uchwycić” na papierze ulotne refleksje i pomysły, które pojawiają się podczas gry. Często są to trafne i cenne wskazówki, pomagające w twórczy, indywidualny sposób wykonać utwór muzyczny.