Przygotowanie miejsca ćwiczeń
Oto kilka wskazówek, jak pomóc dziecku przygotować jego stanowisko pracy, czyli miejsce ćwiczeń.
- Pokój do ćwiczeń
powinno to być miejsce zapewniające ciszę i odosobnienie na czas ćwiczenia. Należy unikać ustawiania instrumentu w miejscu, gdzie przechodzą domownicy, kręcą się zwierzęta, dzwonią telefony, panuje hałas maszyn itp. Nadmiar bodźców może odrywać dziecko od pracy.
- Instrument
powinien być sprawny i gotowy do użycia:
– nastrojony (gdy akustyczny)
– zaopatrzony w działający zasilacz, pedał, pulpit na nuty i ew. słuchawki (gdy elektroniczny)
– czysty (zakurzona klawiatura przeszkadza w grze)
– na nakrywie instrumentu nie powinny stać przedmioty mogące spaść i wyrządzić szkody (figurki, napoje itp.)
– instrument powinien stać z dala od źródeł ciepła typu grzejnik, kominek a także od okna (ze względu na słońce, zimno lub wilgoć, które mogą powodować niszczenie i rozstrajanie się instrumentu)
– instrument elektroniczny – pianino cyfrowe lub keyboard -powinien posiadać regulowany statyw, by można było dostosować wysokość klawiatury do potrzeb dziecka - Siedzisko
najlepszy do gry na instrumencie klawiszowym jest regulowany stołek, który pomaga dziecku przyjąć optymalną postawę przy instrumencie (nie powinien mieć oparcia, ze względu na skłonność do przyjmowania dzięki niemu niedbałej postawy). Młodsze dzieci, które nie sięgają nogami podłogi, powinny mieć pod stopami stołeczek zapewniający podparcie i stabilność ciała. - Oświetlenie
światło powinno być ciepłe, przyjazne dla oczu i umieszczone tak, by zapewnić dziecku komfort pracy z tekstem nutowym. - Nuty i pomoce dydaktyczne
najlepiej, gdy są w formie książkowej, bądź oprawione lub umieszczone w skoroszytach, umożliwiających wygodne korzystanie z nich. Zarówno zbyt duże zbiory nut, jak i cienkie wydawnictwa mogą spadać z pulpitu przeszkadzając w pracy. - Zeszyt w pięciolinię
niezbędny każdemu muzykowi. Służy do zapisywania przez nauczyciela i ucznia wprawek, gam, ćwiczeń notacji muzycznej i in. - Dzienniczek ćwiczeń
czyli zeszyt do notatek prowadzonych przez ucznia. Może w nim zapisywać zadania do wykonania, uwagi, pomysły, a także kontrolować postępy w grze i czas ćwiczenia. - Ołówek i gumka
do notatek w zeszycie i w nutach. - Metronom
urządzenie bardzo pomocne przy kształtowaniu poczucia pulsu, pomaga korygować nierówności w grze. - Zegarek z minutnikiem
do kontrolowania czasu ćwiczeń. - Lustro (opcjonalnie)
ustawione z boku tak, by dziecko widziało swoją sylwetkę przy instrumencie. Pomaga to korygować postawę, zwłaszcza na początkowym etapie nauki. - Woda mineralna 🙂
wpływa korzystnie na pracę mózgu, zwiększając efekty nauki. - Pora ćwiczeń
najkorzystniejszą porą na ćwiczenie jest dla dziecka czas, gdy jest wypoczęte i zrelaksowane. Dziecko zmęczone nauką, hałasem, głodne, niewyspane lub zestresowane będzie ćwiczyło mniej efektywnie. W zależności od rozkładu zajęć szkolnych i pozaszkolnych dobrze jest zaplanować ćwiczenie w optymalnych dla dziecka porach. - Obecność osoby dorosłej
która otrzymała wskazówki od nauczyciela, na co ma zwracać uwagę podczas gry dziecka w domu. Jest to nieocenione wsparcie dla początkującego pianisty – znacznie przyspiesza proces nauki oraz zapobiega utrwalaniu niewłaściwych nawyków. - Motywacja i zapał dziecka do pracy 🙂
– bezcenne!
Pingback: Nauka gry na instrumencie | Muzykalne dziecko