Inspiracja, motywacja, entuzjazm 🙂
Inspiracją i motywacją do ćwiczeń na pianinie mogą być różnorodne czynniki. Zależą one w dużej mierze od indywidualnych cech dziecka, ale także od tego, czy dziecko kształci się amatorsko, czy profesjonalnie i w jakim środowisku wzrasta. W kwestii ćwiczeń dopingująco na dziecko mogą działać:
- widoczne postępy w grze dzięki systematycznej pracy
- satysfakcja z wykonywania ulubionych kompozycji
- docenianie osiągnięć dziecka przez najbliższe mu osoby
- posiadanie bogatej biblioteczki nutowej dostosowanej do możliwości dziecka, z której może samodzielnie korzystać (poza ramami wyznaczonymi przez program nauki)
- słuchanie na żywo porywających wykonań muzyki fortepianowej
- perspektywa wspólnego muzykowania z rodziną ( wieczorki muzyczne, jubileusze, kolędowanie, stworzenie własnej formy spotkań przy muzyce)
- możliwość wystąpienia przed kolegami
- szansa wzięcia udziału w szkolnych akademiach i przedstawieniach w roli instrumentalisty
- udział w konkursie, festiwalu, ciekawych warsztatach muzycznych
- radość grania w zespole muzycznym
- akompaniowanie innemu muzykowi
- wystąpienie na popisie, egzaminie
- zetknięcie się z aktywnością muzyczną innych dzieci ( w środowisku szkoły muzycznej, ogólnokształcącej lub rodzinnym)
- przyłączenie się do projektu organizowanego przez lokalne władze, np. oprawa muzyczna uroczystości plenerowych, happeningi, koncerty integrujące środowisko artystyczne i wiele innych
Ważny jest szczery zapał do muzykowania. Jeśli entuzjazm dziecka przewyższa wysiłek, jaki wkłada ono w rozwój siebie jako muzyka, gra na instrumencie może stać się doświadczeniem wzbogacającym jego życie.